Nem lehetek egyedül a rossz beidegződéseimmel, mert nagy szakirodalma van a témának. F. Várkonyi Zsuzsának van néhány, pszichológiát népszerűsítő könyve, amelyben segítő, jobbító szándékkal, érthetően ír azokról a láthatatlannak tűnő, mégis létező dolgokról, amiket tanult viselkedésnek hívunk.

 

Ő írja Tanulom magam című könyvében: "A családi viselkedéskódexben ezrével vannak olyan elemek, amelyeket szigorú előírásként, másokat egyszerű szokásként visznek tovább a gyerekek." A szokások is, az előírások is berögzült, automatikus reakciók. A kettő közti különbség abban rejlik, hogy míg a szokásokat könnyebb leépíteni, mert csak szokások, addig az előírások keményebb diók, mert mélyebben gyökereznek. Ha tudatosítjuk, melyek a nem feltétlenül szükséges szokások, odafigyelve leépíthetjük őket, ha nemkívánatosak.

Az előírások olyanok, mintha valóban törvények lennének, amelyek megszegés esetén súlyos következményekkel járnának. Az erkölcseink is ezekből az előírásokból alakulnak ki. De vannak olyan belénk ivódott előírások, amelyek nem éppen kedvező utasításokat adnak, amelyeket nem volna jó továbbadni saját gyerekeinknek.

Ilyenek azok, amik minket is visszavetnek, vagy nem előnyös reakciókat indítanak bennünk - eredeti szándékaink ellenére! Például az, akinek gyermekkorában gyakran volt része lekicsinylésben ("Ehhez te kevés vagy!"), lehülyézésben ("Még ezt sem tudod? Hogy lehetsz ilyen buta?!"), félreállításban ("Ezt inkább ne csináld, mert nem értesz hozzá!"), annak rengeteg komplexusa van, millió dolog frusztrálja, örökké szorong, ezért a gyerekei is ugyanazt kapják. Vagy azért, mert végre úgy érzi, ő is idomíthat, uralkodhat valakik fölött, vagy azért, mert magáévá tette ezeket az "értékeket", vagyis a hozott előírásoknak próbál megfelelni: ha nem tudod, ne csináld. Továbbgondolva: Mert ha csinálod, nevetséges leszel, és nekem, az anyádnak kell szégyenkeznem miattad.

Tartom magam annyira józannak, hogy fölismerem, melyek azok a szokások és előírások, amelyeket magammal hoztam. Amelyekkel már elkezdtem én is megpróbálni a gyerekeimet eltorzítani.

Minden mondatunknak van egy mögöttes szándéka. Két, ugyanazt kifejező mondat két különböző üzenetet hordozhat. Kiragadok a könyvből egy példarészletet ennek bemutatására: "Pisti, mit keres a Legód a mi szobánkban? Tele van vele a szőnyeg." - ez a támadó élű, a felsőbbrendűség kimutatásával nyomatékosított, számonkérő üzenet, amire a gyerek csak védekezni tud. És vagy megijed, hogy rosszat tett és szorong, vagy visszavág agresszíven, amivel csak olajat önt a tűzre.

Ellenben ha így kezdi a szülő kifejezni nemtetszését és abbéli szándékát, hogy az a Legó tűnjön el onnan: "Pisti, a szőnyeg tele van a Legóddal. Így nem tudok se leülni, se mozogni rendesen." - akkor ún. én-üzenetet küldött, amit a gyerek nem vesz magára, nem ijed meg, hiszen csak egy tény lett közölve, aminek üzenete pusztán annyi, apa szempontjából nem jó helyen van a Legó. Innen szép nyugodtan el lehet jutni oda, hogy a gyerek, tekintetbe véve a szülői kérést, kivigye onnan a Legót. Míg az agresszív verzió esetén a gyerek már nincs abban az érzelmi állapotban, hogy bármit figyelembe vegyen.

Ha csak össze akarok veszni a gyerekemmel, hogy neki is olyan rossz napja legyen, mint nekem, akkor nekitámadok. Ha viszont azt szeretném, hogy rendszerető, mások érdekeit is figyelembe vevő, nyitott emberré váljon, akkor úgy terelgetem, s szinte magától válik azzá. És nem utóbbit szeretnénk inkább?

Címkék: szorongás tanult viselkedés Dr. F. Várkonyi Zsuzsa

A bejegyzés trackback címe:

https://neveldmagad.blog.hu/api/trackback/id/tr136337415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

randomuser1 2014.06.24. 12:07:29

tökéletesen egyetértek, akommunikáció az már cask ijjen, folyamatosan át van szőve mindeféle ki nem mondott mögöttes tartalommal. szerintem a " mi szobánk" már magában offenzív, miazhogy a MI szobánk? ez kirekesztő a gyerekkel szemben, igenis, joga van a legóJÁT ott tartan. ne diszkrimináljunk és ne szeparáljunk, kéremszépen!

Quietly Confident 2014.06.24. 13:21:30

Ez nem csak a gyereknevelésre igaz, általában kölcsönösen kifizetődőbb az empátia, csak nehezebb gyakorolni, mint fölényeskedni a mi saját, Nagy Igazságainkkal.

randomuser1 2014.06.24. 13:46:02

@Szelid sunmalac: monnyuk az attól függ, ha a kis barátnői jó bőrök, hozhatja :)

ancsimancsi 2014.06.24. 14:04:08

Evvel nem ertek egyet. A masodik tipikusan a martir-magnyilvanulas. Ez apukanak igy nem jo, de nem mondja ki, hogy a gyereknek a legot el kene pakolni, elvarja, hogy a gyerek olvasson a gondolataiban.
Mint az anyam... Mar megint nekem kellett kivinnem a szemetet!! Ahelyett, hogy ezt mondana: kislanyom, lennel oly szives es kivinned a szemetet? Az alobbivel (mint fentebb apuka) buntudatot kelt - apanak rossz, miattam - a masodik egyenesen fogalmaz.
En ez utobbi hive vegyok. "Kisfiam, a legonak nem itt a helye, pakold el legyszives". Slussz. Ilyen egyszeru. Szerintem.

randomuser1 2014.06.24. 14:18:22

@ancsimancsi: valójában a helyzet ennél bonyolultabb, az ember a hanglejtésével, arckifejezésével, testtartásálva, szala klasszikus metakommunikációval is közöl infót, nagyon oda kell figyelni erre is. legjobb, ha papírlapra nyomtatott betükkel felvéssük "LEGO-ELRAKNI" és óvatosan, nehogy meglásson a pulya, a kezébe csúsztatjuk, esetleg megkérjük a szomszédot, adja át neki. az egy objektív és érzelemmentes mindeféle manipuláció nélküli kommunikáció. :)
ne kisfiamozzunk, az olyan lekezelő és paternalista.

azidoesaszel 2014.06.24. 15:27:09

Igen, van olyan lurkó, aki a kérésre szépen össze is pakolja. Van olyan, aki elkezd alkudozni. Van, aki rögtön tiltakozik, meg igen, olyan is, aki inkább meg sem hallja. Az esetek többségében valószínűbb, hogy egy egyszerű kéréssel nem sokra megyünk. Ancsimancsi, az nagyon jó, hogy fölismerted, a te anyukád nem igazán jól közelítette meg a témát.
Hiba volt részemről így kiragadni egy csepp részletet, de itt nem csak arról van szó, hogy a cél: rakjon rendet a gyerek. Hanem arról, hogy ilyen egyszerű szituációban merre fogunk tartani, az lesz-e a vége, hogy: "Te büdös kölyök, vagy most azonnal összeszeded a vackaidat innen, vagy kivágom a kukába!" Vagy apuka jelzi, hogy neki is lennének igényei, esetleg még a segítségét is fölajánlja, hogy megkönnyítse az összepakolást, és akkor az is benne van a példamutatásban, hogy másra is legyünk tekintettel, meg az is, hogy a gyerek szempontjait is figyelembe lehet venni.

nitro1 2014.06.24. 21:25:42

Azért az is fontos kérdés, hogy ez az első eset-e, vagy már a harmincnyolcadik...

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2014.06.27. 11:04:39

Én valahogy úgy gondolom, hogy a kérés+indoklás a legjobb, mert egyrészt nyílt, őszinte, egyértelmű, nem agresszív másrészt az indoklás miatt benne van egy megelőző jelleg is: Jelen esetben az, ha szétpakolsz valaki nem fér el azaz folyománya: vagy ne pakolj szét nagyon vagy inkább pakolj össze magad után.

Ha pedig a szülő együttműködést is ajánl fel akkor nem csak segíti a probléma megoldását (és annak megtanulását, hogy hogyan kell kiküszöbölni) hanem biztosítja a kölköt, hogy lehet rá számítani azaz biztonságot épít, megerősíti kapcsolatukat továbbá addig is együtt vannak.

Ha pedig ez a 8545254. alkalom akkor simán lehet mondani, hogy úgy, mint a múltkor, hogy visszaemlékezzen, összekösse a két dolgot
süti beállítások módosítása